Sikke en fremragende undervisningsplan til 3. klasse! Den fanger virkelig essensen af, hvordan man gør historien levende. Det fik mig til at tænke på et ofte overset, men fundamentalt aspekt af både oldtiden, vikingetiden og middelalderen: selve begrebet tid og hvordan man egentlig kom op om morgenen. I dag er det jo let med en hjælpende hånd, men fortidens metoder var langt mere opfindsomme.
Tidens Glemte Vogtere: At Vågne Før Vækkeuret
Solen og Vandet som Urværk
I oldtidens civilisationer, som I berører i undervisningen, var solen den ultimative tidsmåler. Dagen begyndte ved solopgang og sluttede ved solnedgang. Egypterne og romerne udviklede solure for at inddele dagen i timer, men hvad gjorde man på en overskyet dag eller om natten? Her…
Sikke en fremragende undervisningsplan til 3. klasse! Den fanger virkelig essensen af, hvordan man gør historien levende. Det fik mig til at tænke på et ofte overset, men fundamentalt aspekt af både oldtiden, vikingetiden og middelalderen: selve begrebet tid og hvordan man egentlig kom op om morgenen. I dag er det jo let med en hjælpende hånd, men fortidens metoder var langt mere opfindsomme.
Tidens Glemte Vogtere: At Vågne Før Vækkeuret
Solen og Vandet som Urværk
I oldtidens civilisationer, som I berører i undervisningen, var solen den ultimative tidsmåler. Dagen begyndte ved solopgang og sluttede ved solnedgang. Egypterne og romerne udviklede solure for at inddele dagen i timer, men hvad gjorde man på en overskyet dag eller om natten? Her…