Engelskundervisningen tager udgangspunkt i aktuelle emner fra elevernes hverdag, samt engelsk kultur og sprog. Elevernes kommunikationsfærdigheder vil blive udviklet både mundtligt og skriftligt med henblik på større anvendelighed. Mundtligheden vil blive prioriteret højt med det sigte, at elevernes mundtlighed vil kunne støtte deres skriftlighed.
Undervisningen er tilrettelagt med baggrund i de Forenklede Fælles Mål for faget engelsk. (FFM 7.- 9klasse) 2016
Undervisningen leder frem til at eleverne opfylder dette ved årets ende:
Mundtligt
Eleverne kan deltage i længere spontane samtaler på engelsk
Eleverne kan argumentere for egne synspunkter på engelsk
Eleverne kan forstå varianter af engelsk fra forskellige situationer
Eleverne kan bruge forskellige teknikker til at lytte til engelsk
Eleverne kan deltage aktivt i en spontan samtale
Eleverne kan bruge deres fagsprog når de brainstormer
Eleverne kan anvende mindre hyppige ord og anvende et rimeligt præcist og nuanceret ordforråd
Eleverne har viden om forskellige kommunikationsstrategier
Praktisk:Disse mål vil blive opfyldt gennem samtaleøvelser, højtlæsning, oplæsning, oversættelse, ordbogsøvelser, engelske film, kortfilm.
Skriftligt
Eleverne kan forstå og skrive længere sammenhængende tekster
Eleverne kan skrive tekster med forskellige formål på engelsk
Eleverne har en viden om forskellige genretræk – inden for de mest gængse genre
Eleverne kan udtrykke sig bevidst skriftligt ud fra modtager og situation
Eleverne kan ud fra kriterier vælge passende sprog og indhold
Eleverne kan stave og sætte tegn med hjælpemidler
Eleverne kan give og modtage respons i det skriftlige arbejde
Eleverne kan anvende modeltekster i arbejdet med egne tekster
Praktisk:Disse mål vil blive bl.a. blive opfyldt gennem; læsning af varierede tekster indenfor forskellige leksikale områder, grammatiske øvelser fra ”Let’s do it” (differentieret), øvelser med ordbøger, engelske diktater, udarbejdelse af tekster, dialogbaseret undervisning med teksten i fokus, m.m.
Kultur og samfund
Eleverne kan agere selvstændigt i mødet med andre kulturer
Eleverne kan forklare enkle forskelle på sproglige varianter i det engelske sprog
Eleven har viden om varianter af engelsk på verdensplan
Eleverne kan anvende engelsk som internationalt kommunikationsmiddel i forskellige situationer
Eleverne kan producere multimodale teksttyper på engelsk
Eleverne kan vurdere engelsksprogede tekster i forhold til genre og sprogbrug
Praktisk: Disse mål opfyldes gennem den emnebaserede undervisning, ved at analysere engelske film, sange, tekster og historiefortællinger. Vi vil forsøge at etablere en kontakt til andre skoler via. skypemøder.
Materialer:
”Pit Stop #7”, C.Carter & T.S. Lausten
“The New Choice” Jeremy Watts & Erik Larsen
“Happy Textbook no. 2” Anne Bjørn Larsen m.fl.
“Pit Stop #8” C.Carter m.fl.
Emner for 7. klasse
- Animals Hit the Headlines
- Footprints of the English
- Girlz and Ladz
- The mighty Mississippi
- New Year
Emner for 8. klasse
- Fame
- Brain power
- Fear factor
- Cyber Me
- Challenges
- New York
Med ønsket om et lærerigt skoleår
- Jakob Skuldbøl Jakobsen
Comments