Undervisningen følger Fælles Mål. https://www.emu.dk/grundskole/dansk/faelles-mal
Eventyr
Tekster: Rødhætte – Folkeeventyr (3 ns) Den grimme ælling – H.C. Andersen (10,8 ns) Ørneflugt – Henrik Pontoppidan (5 ns) Skyggen – H.C. Andersen (14,4 ns)
Fortællende journalistik
Formål: Efter endt forløb er eleverne i stand til at analysere en fortællende journalistik ud fra opbygning, sproglige virkemidler og person- og miljøkarakteristik.
Eleverne har stiftet bekendtskab med forskellige typer fortællende journalistik og vil kunne genkende genren.
Eleven har arbejdet med sproglig udvikling, herunder brug af egne sanseindtryk.
Tekster: Monsterfedt i kirken - Charlotte Rytter Nogen der vil tackles - Louise Skov Andersen Roskilde - Kanal 5 Henning den heldige - Louise Kidde Ham alle pludselig ved hvem er - Rune Skyum Nielsen
Besættelse og efterkrigstid
Formål: Selvom det er over 70 år siden, at Danmark blev besat af tyske tropper, fylder begivenhederne dengang stadig meget i den danske bevidsthed.
Eleverne skal læse tekster, der giver indblik i forskellige personers opfattelse af tiden under og efter besættelsen.
Eleverne skal arbejde med forskellige virkelighedsopfattelser og øve sig i at gøre brug af deres historiske viden i fortolkningsarbejdet.
Vi arbejder desuden med redskaberne: Prezi, mindmap og dipity
Tekster: Forside og bagside af flyverbladet om Danmarks besættelse Skæbne - Morten Nielsen Appelsiner - Tove Ditlevsen Bare en regnvejrsaften - Halfdan Rasmussen Meddelelse om Danmarks befrielse Svar mig blæst - Erik Knudsen Ørnens ret - Asger Jorn Sjette maj - Martin Petersen
Drengene fra Sankt Petri - Film
Noveller fra 00'erne
Formål: Eleverne øver sig i analyse og fortolkningsarbejdet der hører til novellegenren. Novellens forløb, fortæller, sproglige virkemidler, personkarakteristik og tematik.
Øver sig i oplæsning. Arbejder med berettermodellen.
Eleverne skal efter forløbet være i stand til at genkende novellegenrens træk og se hvordan de kommer til udtryk i forskellige tekster.
Tekster: Nørrreport - Katrine Marie Guldager Uhuru Peak - Jakob Ejersbo Opgang - Pia Juul Skriftlig fremstilling: Hænder -DSF - maj 2013
Kortfilm
Tekster: Varde - Sig stop – Kirsten m.fl.
Reklamer
Tekster: McDonalds – Ketchup – CBB United Colors of Benetton Skriftlig fremstilling: Lav din egen reklame
Guldalder
Tekster: St. St. Blicher – Hosekræmmeren St. St. Blicher – Præludium N. F. S. Grundtvig - Op al den ting som Gud har gjort Div. malerier
Fædrelandssange
Tekster: Vi er røde, vi er hvide - Michael Bruun, Jarl Friis-Mikkelsen/H. BødtcherFædrelandssang – A. Oehlenschläger Danmark mit fædreland - H.C. Andersen
Nyere dansk lyrik
Gennemgang af nyere danske kærlighedssange.
Jesper Wung Sung
Gennemgang af Wung Sungs forfatterskab, fortællerteknik og metoder Tekster: 1-2-3 NU! Catwalk
Hovedet Sidste dag
Valg og konsekvenser:
Tekster: Karen Blixen - Babettes gæstebud Martin A. Hansen – Bogen
Uafhængige tekster
Tekster: Ludvig Holberg – Epistel 199 Benny Andersen – Svantes lykkelige dag
Martin Andersen Nexø – Når nøden er størst Herman Bang – Den sidste balkjole Søren Ulrik Thomsen – Vent Tom Kristensen - Henrettelsen
Læsetræning:
Til årets læsetræning vil vi gennemføre 3 forløb:
Læsetræning: Hvordan anvender man hensigtsmæssige læseteknikker, øvelse i variation af læsemåder, fastholdelse af de væsentlige elementer i teksterne.
Læseforståelse: Læse sprogligt udviklende tekster, gøre brug af ordforklaringer, ordbøger og opslagsværker (heriblandt netbaserede værktøjer).
Faglig læsning: Øve i at læse med høj bevidsthed om eget udbytte, øve notatteknik. Herudover vil vi mellem forløbene hver uge gennemføre en forberedende læsetræningsdel.
Retskrivningsforløb: Eleverne vil hver 14. dag få udleveret en diktatprøve desuden vil vi gennemføre et retskrivningskursus på 4-6 lektioner.
Lærer, Ole Beinthin
Comentarios