MS=ms78006220
top of page
Søg
skovbyfri@gmail.com

Undervisningsplan for dansk i 9.klasse

Undervisningen følger Fælles Mål. https://www.emu.dk/grundskole/dansk/faelles-mal


Eventyr

Tekster: Rødhætte – Folkeeventyr (3 ns) Den grimme ælling – H.C. Andersen (10,8 ns) Ørneflugt – Henrik Pontoppidan (5 ns) Skyggen – H.C. Andersen (14,4 ns)


Fortællende journalistik

Formål: Efter endt forløb er eleverne i stand til at analysere en fortællende journalistik ud fra opbygning, sproglige virkemidler og person- og miljøkarakteristik.

Eleverne har stiftet bekendtskab med forskellige typer fortællende journalistik og vil kunne genkende genren.

Eleven har arbejdet med sproglig udvikling, herunder brug af egne sanseindtryk.

Tekster: Monsterfedt i kirken - Charlotte Rytter Nogen der vil tackles - Louise Skov Andersen Roskilde - Kanal 5 Henning den heldige - Louise Kidde Ham alle pludselig ved hvem er - Rune Skyum Nielsen


Besættelse og efterkrigstid

Formål: Selvom det er over 70 år siden, at Danmark blev besat af tyske tropper, fylder begivenhederne dengang stadig meget i den danske bevidsthed.

Eleverne skal læse tekster, der giver indblik i forskellige personers opfattelse af tiden under og efter besættelsen.

Eleverne skal arbejde med forskellige virkelighedsopfattelser og øve sig i at gøre brug af deres historiske viden i fortolkningsarbejdet.

Vi arbejder desuden med redskaberne: Prezi, mindmap og dipity

Tekster: Forside og bagside af flyverbladet om Danmarks besættelse Skæbne - Morten Nielsen Appelsiner - Tove Ditlevsen Bare en regnvejrsaften - Halfdan Rasmussen Meddelelse om Danmarks befrielse Svar mig blæst - Erik Knudsen Ørnens ret - Asger Jorn Sjette maj - Martin Petersen

Drengene fra Sankt Petri - Film


Noveller fra 00'erne

Formål: Eleverne øver sig i analyse og fortolkningsarbejdet der hører til novellegenren. Novellens forløb, fortæller, sproglige virkemidler, personkarakteristik og tematik.

Øver sig i oplæsning. Arbejder med berettermodellen.

Eleverne skal efter forløbet være i stand til at genkende novellegenrens træk og se hvordan de kommer til udtryk i forskellige tekster.

Tekster: Nørrreport - Katrine Marie Guldager Uhuru Peak - Jakob Ejersbo Opgang - Pia Juul Skriftlig fremstilling: Hænder -DSF - maj 2013


Kortfilm

Tekster: Varde - Sig stop – Kirsten m.fl.


Reklamer

Tekster: McDonalds – Ketchup – CBB United Colors of Benetton Skriftlig fremstilling: Lav din egen reklame


Guldalder

Tekster: St. St. Blicher – Hosekræmmeren St. St. Blicher – Præludium N. F. S. Grundtvig - Op al den ting som Gud har gjort Div. malerier


Fædrelandssange

Tekster: Vi er røde, vi er hvide - Michael Bruun, Jarl Friis-Mikkelsen/H. BødtcherFædrelandssang – A. Oehlenschläger Danmark mit fædreland - H.C. Andersen


Nyere dansk lyrik

Gennemgang af nyere danske kærlighedssange.


Jesper Wung Sung

Gennemgang af Wung Sungs forfatterskab, fortællerteknik og metoder Tekster: 1-2-3 NU! Catwalk

Hovedet Sidste dag


Valg og konsekvenser:

Tekster: Karen Blixen - Babettes gæstebud Martin A. Hansen – Bogen


Uafhængige tekster

Tekster: Ludvig Holberg – Epistel 199 Benny Andersen – Svantes lykkelige dag

Martin Andersen Nexø – Når nøden er størst Herman Bang – Den sidste balkjole Søren Ulrik Thomsen – Vent Tom Kristensen - Henrettelsen


Læsetræning:

Til årets læsetræning vil vi gennemføre 3 forløb:

Læsetræning: Hvordan anvender man hensigtsmæssige læseteknikker, øvelse i variation af læsemåder, fastholdelse af de væsentlige elementer i teksterne.

Læseforståelse: Læse sprogligt udviklende tekster, gøre brug af ordforklaringer, ordbøger og opslagsværker (heriblandt netbaserede værktøjer).

Faglig læsning: Øve i at læse med høj bevidsthed om eget udbytte, øve notatteknik. Herudover vil vi mellem forløbene hver uge gennemføre en forberedende læsetræningsdel.

Retskrivningsforløb: Eleverne vil hver 14. dag få udleveret en diktatprøve desuden vil vi gennemføre et retskrivningskursus på 4-6 lektioner.



Lærer, Ole Beinthin

399 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

Comentarios


bottom of page